Huset Venture i Århus har tildelt beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (CHF) deres Klods Hans Pris. Baggrunden er hans stædige kamp for at få flere fysisk handicappede i arbejde. Til gengæld har Venture så fået Den Konservative Samfundspris for deres vilje og mod til at gøre en forskel og bevise, der kan være plads til alle på arbejdsmarkedet. Flere personer med handicap skal i arbejde, siger regeringen og vi er blevet præsenteret for deres beskæftigelsesstrategi Handicap og Job. Hvert år skal 2.000 flere personer med handicap have et arbejde. 290.000 er uden for arbejdsmarkedet og planen skal give 90.000 et arbejde. (kilde CHF). Halehoi, her kommer jeg! Desværre er vennerne hos Dansk Arbejdsgiverforening (DA) ikke så optimistiske. Lidt nedladende vurderer DA, at tallet nærmere er 23.000, eller 8 procent, der reelt er parate til et arbejde. Politikerne snakker om rummelighed, men arbejdsgiverne er ikke interesseret. Over 30.000 er visiteret til fleksjob med jobgaranti. Alligevel er en tredjedel uden job og på ledighedsydelse. Alene i Århus venter over 1000 personer på det lovpligtige fleksjob.
Kreativ bogføring
Huj! hvor det går. Hurra- og slagordene fortsætter. De svageste grupper har høj prioritet hos regeringen, siger socialminister Eva Kjer Hansen (EKH). Fem milliarder er givet ekstra til udsatte grupper, men det er kreativ bogføring, da pengene går tilbage til den tidligere regering og den aftalte satspulje mellem samtlige partier i Folketinget minus Enhedslisten. Under Nyrup-regeringen blev der endda uddelt 10,2 milliarder.
Ældrechecken er blevet forhøjet. Flere skal nyde godt af ældrechecken og den koster nu samfundet 1,2 milliarder. Desværre viser nye beregninger fra Århus Kommune, at mange enlige pensionister kun vil få 107 kroner ekstra i det nye år. Ni kroner mere om måneden. De kan så bruges som økonomisk hjælp til de stigende priser på omkring 15 til 30 procent på offentlig transport. Halehoi, det er mageløst!
Det er ganske vist
Vi lægger megen vægt på at bryde den sociale arv, siger EKH. Det er ganske vist. Regeringens eget råd, Rådet for Socialt Udsatte, har ellers kraftigt kritiseret regeringens socialpolitik og advarer mod en stigende gruppe af ”de nye fattige” og konkluderer at ”de socialt udsatte føler de ikke bliver behandlet på en værdig måde”. Rådet kritiserer opdelingen i arbejdsmarkedsparate med mange tilbud om aktivering og de ikke-arbejdsmarkedsparate, der kun har krav på ét tilbud. Manglende aktivering, introduktionsydelse, starthjælp og nedsat kontanthjælp fastholder folk i fattigdom, utryghed, øget isolation, parkering og yderligere udelukkelse fra arbejdsmarkedet. Rådet vil have indført en aktivitets- og beskæftigelsesplan for socialt udsatte. De sociale nedskæringer bruges til skattelettelser og der tages fra dem, der har mindst og gives til dem, der har mest. Belønner dem, der kan arbejde, men straffer økonomisk dem, som ikke kan. Det skal nemlig kunne betale sig at arbejde, siger CHF. Det er ganske vist. En ny undersøgelse fra Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA) viser, at økonomisk pisk ingen effekt har på at få flere i arbejde. De svageste ofres derimod på millimeterretfærdighedens alter, der kun har én taber og det er dem, der ikke kan bringe så meget ind i fællesskabet. Liberalistisk ideologi, og blind tro på de økonomiske markedskræfter, fører til egoisme, social uansvarlighed og med et menneskesyn, hvor man tror alt kan vejes og måles. Det ligner kræmmerne Store Claus og Lille Claus i et andet eventyr af H.C. Andersen.
Degne politik
Lille Claus der snyder og bedrager og får det hele til at se godt ud på overfladen og endda sælger sin døde bedstemor og den pengeglade Store Claus, der i griskhed ender livet på bunden af åen. Moralen er vel at den kloge narrer den mindre kloge, men hvem er helten, og den gode, i dette liberalistiske eventyr? Kan man overhovedet drage sammenligninger med personer i regeringen, der taler i overskrifter, slagord og floskler, men intet gør for de svageste? Hyp, alle mine heste. Store Claus så kun overskriften og en ”skæppe penge”. Lille Claus er hans spindoktor. Jeg vil nødig sammenlignes med nogen af de to Claus´er, men VK-regeringens skolemester opførsel og kræmmerpolitik om rummelighed, socialt ansvar og noget for noget, giver mig samme forunderlige sygdom som bonden, der frygter degnen som Fanden selv og jeg kan kun sige: kommer der en VK-degn for mine øjne, bliver jeg ganske rasende. Og det har vi lige ud af oldermandens avis – og den er ikke til at stole på.
|